Sim only abonnement kind | Dé 10 tips

Heeft jouw kind al een mobiel? Waarschijnlijk wel, want kinderen hebben tegenwoordig op steeds jongere leeftijd al een telefoon. Het is natuurlijk ook wel makkelijk voor zowel ouders als kinderen, want je kunt eenvoudig met elkaar communiceren én in noodgevallen kan je kind jou bereiken. Met een sim only abonnement is jouw kind altijd bereikbaar en beschikt hij/zij overal over mobiel internet. Kinderen onder de 18 jaar mogen geen sim only abonnement op hun eigen naam hebben staan, dus jij als ouder krijgt de facturen. Dat is handig om inzicht te hebben, maar je wilt het natuurlijk wel goedkoop houden, maar hoe vind je nu het goedkoopste sim only abonnement? Waar moet je op letten, en bovenal hoe voorkom je hoge kosten? In dit artikel vind je 10 tips met uitgebreide informatie over het vinden van een goedkope sim only voor je kind.

  1. Kies een sim only met een plafond
  2. Maak afspraken met je kind
  3. Voorkom kosten door betaalde sms- of beldiensten
  4. Voorkom kosten van mobiele apps
  5. Datalimiet instellen via de mobiel (optioneel)
  6. Maandelijks opzegbare sim only
  7. Monitor het verbruik en controleer de facturen
  8. Bekijk het aanbod van jouw alles-in-1 provider
  9. In noodgevallen altijd familie kunnen bereiken
  10. Goedkoopste sim only voor kinderen

 

stop datalimiet plafond1. Kies een sim only met een plafond

Een sim only provider met een plafond voorkomt dat je kind buiten zijn/haar bundel kan gaan. Zodra het plafond bereikt is wordt er voorkomen dat er extra kosten worden gerekend. Vaak gebeurt dit in de vorm van het blokkeren van de mogelijkheid om te bellen of te internetten, afhankelijk van welke limiet is bereikt. Na het einde van de maand wordt de blokkering opgeheven en kun je weer gebruik maken van je abonnement. Dubbelcheck altijd of de provider een plafondmogelijkheid heeft én zorg dat de het plafond daadwerkelijk is geactiveerd, want niet elke provider doet dit automatisch.

Er zijn ook providers waarbij het internet na het bereiken van het plafond nog wél mogelijk is, maar dan op een zeer lage snelheid. Alleen het versturen van whatsapp tekstberichten is dan nog goed te doen. Enkele providers maken het mogelijk om jouw kind in noodgevallen nog naar familie te laten bellen, ondanks het bereiken van het belplafond. Bij tip 9 kun je alles lezen over je kind in noodgevallen.

Uitgebreide plafonds bij: Simpel, Hollandsnieuwe en Youfone

2. Maak afspraken met je kind

Het is belangrijk om je kinderen goed voor te lichten over hoeveel belminuten en mb’s ze kunnen verbruiken elke maand. Daarnaast is het handig om ze inzicht te geven in het verbruik. Dit kan bij providers altijd door in te loggen op hun site, en soms ook via een mobiele app. Zo kan je kind zien hoeveel hij of zij heeft verbruikt en hoeveel er nog over is.

Leg uit wat het verschil is tussen WiFi en mobiele data. En maak duidelijk dat je wanneer je mobiele data gebruikt je tegoed op kan gaan. Ook is het belangrijk om aan te geven wat de data slurpers zijn. Wanneer je kind mobiel internet gebruikt kan je kind beter geen video’s bekijken, geen spotify of streamingsdiensten gebruiken en geen navigatie apps. Facebook speelt bijvoorbeeld vaak automatisch video’s af, door dit uit te schakelen gebruik je minder mobiele data. Navigatie apps gebruiken in veel gevallen mobiel internet om de kaarten te downloaden, tenzij deze al voorgeïnstalleerd zijn. Maak ook de afspraak dat het niet toegestaan is om te sms’sen of te bellen naar telefoonnummers die geld kosten. Ook het stemmen via SMS op je favoriete zanger op TV kost geld.

3. Voorkom kosten door betaalde sms- of beldiensten

Bij sommige providers kun je een sim only nemen waarbij je kunt (laten) instellen dat alle soorten servicenummers; 0906, 0909 en ook 0900 geblokkeerd worden. Zo weet je zeker dat je kind niet naar dure telefoonnummers kan bellen, welke uiteraard buiten de bundel vallen.

Dit is sowieso mogelijk bij deze providers:

Heeft je kind zich (per ongeluk) aangemeld voor een betaalde sms- of beldienst, dan kun je deze stopzetten via de stichting ‘gedragscodes mobiele diensten’, dit is mogelijk via de website van payinfo.nl

4. Voorkom kosten van mobiele apps

Jouw kind zal misschien niet zo gauw een mobiele app kopen, maar er zijn nog meer manieren waarop je verrast kan worden door hoge kosten waarvan de oorzaak is toe te wijzen is aan mobiele apps. Zo zijn er namelijk allerlei apps die in-app aankopen aanbieden. Dit zijn veelal gratis apps waarbij je dan in de app zelf extra’s kunt aanschaffen. Denk bijvoorbeeld aan een spelletje die je gratis kan spelen en waarbij je extra credits kan kopen met echt geld. Daarnaast kan het ook gebeuren dat er door je kind apps worden geïnstalleerd die onbetrouwbaar zijn. Er zijn zelfs malafide apps die enorme schade kunnen aanrichten, en dat kan weer leiden tot extra kosten. Maar hoe voorkom je dit?

Pincode voor het downloaden van apps

Zowel in de Google Play Store (Android), alswel in de App Store van Apple, kun je in de instellingen instellen dat je een pincode moet opgeven om een app te installeren. Zo kun je de apps installeren die je kind nodig heeft (waarvan je weet dat ze betrouwbaar zijn), en wanneer je kind een extra app wilt dan zul jij dit als ouder eerst moeten bevestigen met je ingestelde pincode. De instellingen hiervoor vallen onder de instellingen voor ‘Ouderlijk toezicht’. Wat ook kan, is enkel expliciete apps filteren of alleen tot bepaalde zaken de toegang te beperken. Oftewel er zijn veel opties om je kind te behoeden voor content die hij/zij niet mag zien en om te voorkomen dat hij of zij ongevraagd geld uitgeeft aan app- en in-app aankopen.

5. Datalimiet instellen via de mobiel (optioneel)

Bij tip 1 heb je kunnen lezen dat er providers zijn waarbij je plafonds kunt instellen, maar dit is niet bij elke provider mogelijk. En in sommige gevallen betreft het alleen een belplafond en geen dataplafond. In dat geval kun je via de mobiel zelf een datalimiet instellen. Bij alle providers ontvang je wel een melding of bericht wanneer je data (bijna) op is, maar het is nog veiliger als je zelf een limiet instelt. De kans dat er dan mobiel internet wordt gebruikt buiten de bundel wordt daarmee minimaal. Maar hoe doe je dit?

Android datalimiet instellen

  1. Ga naar Instellingen > Dataverbruik
  2. Stel je juiste periode in (moet overeenkomen met die van het sim only abonnement)
  3. Sleep de balk omhoog naar het aantal GB waarbij gewaarschuwd moet worden
  4. Tik op de schakelaar ‘mobiele gegevenslimiet instellen’ om ervoor te zorgen dat de mobiele data wordt uitgezet bij het bereiken van het limiet

Apple/iPhone datalimiet instellen

Voor zover wij kunnen vinden is dit in iOS (het besturingssysteem van Apple) niet mogelijk. Het is wel mogelijk om naar instellingen > mobiel netwerk te gaan en het verbruik te bekijken, maar het verbruik limiteren is niet mogelijk. Veel sim only providers geven een waarschuwing als de mobiele data bijna verbruikt is, maar niet allemaal. Wanneer je kind een Apple iPhone telefoon heeft dan is een provider met een plafond aan te bevelen. Zie hiervoor: Tip 1 plafond.

6. Maandelijks opzegbare sim only

Vind je het moeilijk om een sim only abonnement te kiezen, of ben je bang dat je de verkeerde keuze gaat maken? Dan is een maandelijks opzegbaar abonnement de oplossing. Zo zit je niet vast aan een jarenlang contract en kun je elke maand beslissen of je een ander sim only abonnement voor je kind wilt nemen. Daarnaast kun je zo uitproberen of je kind zich aan de afspraken houdt en of er geen extra kosten op de facturen komen te staan. Komt je kind stelselmatig de afspraken niet na, dan heb je altijd nog de mogelijkheid om eenvoudig het sim only abonnement op te zeggen.

Maandelijks opzegbare abonnementen

 

7. Monitor het verbruik en bekijk de facturen

Bekijk regelmatig wat je kind heeft verbruikt aan belminuten en data om in te schatten of er genoeg over is tot het einde van de maand. Dit kun je sowieso doen via de website van de provider, maar vaak ook via een mobiele app. Zo kun je op tijd je kind inlichten dat hij of zij minder moet gaan verbruiken. Controleer ook regelmatig de facturen om te zien of er extra kosten in rekening zijn gebracht. Vervolgens kun je actie ondernemen om die extra kosten te voorkomen. Zo houd je het goedkoop.

8. Bekijk het sim only aanbod van je internet/tv provider

Bij welke provider heb je nu een internet en tv abonnement of een alles-in-1 abonnement? In veel gevallen kun je namelijk extra voordeel krijgen als je alles bij één provider neemt. Dus het huidige internet/tv/(bellen) abonnement combineer je met een sim only abonnement voor jouw kind.

Combivoordeel mogelijkheden:

 

9. In noodgevallen altijd familie kunnen bereiken

Wanneer je kind in een noodsituatie zit kan hij/zij natuurlijk altijd het alarmnummer bellen ook wanneer de limieten van het sim only abonnement zijn bereikt. Alleen het is natuurlijk ook wel fijn als je weet dat je kind jou als ouder kan bellen of kan whatsappen in een noodsituatie.

Om er zeker van te zijn dat jouw kind je altijd kan bereiken zijn er vier opties:

  1. Bestel een T-Mobile of KPN sim only voor je kind. Traag internet buiten de bundel, dus whatsappje altijd mogelijk.
  2. Ouder & kind zijn T-mobile klant en bellen onderling gratis (T-Mobile samen)
  3. Ouder & kind zijn KPN klant en hebben familievoordeel (gratis onderling bellen)
  4. Je kind kan voor € 2,50 per maand extra, goedkoop onbeperkt bellen met een Simpel Sim Only

 

10. Goedkoopste sim only voor kinderen

Bekijk en vergelijk de goedkoopste sim only abonnementen voor je kind hieronder. Klik op ‘bekijk’ om meer informatie over het sim only abonnement te bekijken. Gebruik de filters om aan te geven hoeveel belminuten en hoeveel MB’s je kind nodig heeft.

Geef je reactie op deze pagina

      Plaats een reactie

      drie × vijf =